Scheiden
Einde samenwonen, hoe regelt u dat?
U woont samen, maar nu wilt u dat niet meer. Wat moet u nu allemaal regelen? Misschien hebt u samen een huis gekocht. En misschien heeft u ook wel een samenlevingscontract. Of nog andere verplichtingen die u samen bent aangegaan.
U moet nu nieuwe afspraken maken. Hoe doet u dat? Zorg er in elk geval voor dat de afspraken goed worden vastgelegd, bijvoorbeeld in een convenant. Hieronder leest u hoe u dat doet.
Wat doet u met het huis en hoe verdeelt u andere spullen?
Het maakt eigenlijk niet uit of u getrouwd bent, een geregistreerd partnerschap hebt, een samenlevingscontract of niets van dat alles. Als jullie samen een huis hebben, moeten jullie samen bedenken wat jullie daarmee willen doen: jullie kunnen het verkopen of een van u beiden kan het overnemen. U kunt de afspraken vastleggen in een overeenkomst (bijvoorbeeld een scheidingsconvenant).
Hoe gaat het met de kinderen?
Heeft u kinderen? Dan wilt u natuurlijk dat die zo min mogelijk last hebben van het feit dat u uit elkaar gaat. Maak daarom een ouderschapsplan. Daar legt u onder andere afspraken in vast over de zorg voor de kinderen en eventuele alimentatieverplichtingen.
Zelf regelen of een deskundige inschakelen?
De afspraken die u maakt na het uit elkaar gaan, kunt u zelf vastleggen. Maar het is aan te raden om daar een deskundige (bijvoorbeeld een mediator) voor in te schakelen. Het voordeel daarvan is dat een deskundige/mediator de belangen van u beide in de gaten houdt, zodat de verdeling zo eerlijk mogelijk loopt. Bovendien denkt een deskundige misschien aan dingen waar u zelf nog niet aan heeft gedacht.
Afspraken vastleggen bij de notaris
Het inschakelen van een mediator die verbonden is aan een notariskantoor heeft nog een extra voordeel:
U woont samen, maar nu wilt u dat niet meer. Wat moet u nu allemaal regelen? Misschien hebt u samen een huis gekocht. En misschien heeft u ook wel een samenlevingscontract. Of nog andere verplichtingen die u samen bent aangegaan.
U moet nu nieuwe afspraken maken. Hoe doet u dat? Zorg er in elk geval voor dat de afspraken goed worden vastgelegd, bijvoorbeeld in een convenant. Hieronder leest u hoe u dat doet.
Wat doet u met het huis en hoe verdeelt u andere spullen?
Het maakt eigenlijk niet uit of u getrouwd bent, een geregistreerd partnerschap hebt, een samenlevingscontract of niets van dat alles. Als jullie samen een huis hebben, moeten jullie samen bedenken wat jullie daarmee willen doen: jullie kunnen het verkopen of een van u beiden kan het overnemen. U kunt de afspraken vastleggen in een overeenkomst (bijvoorbeeld een scheidingsconvenant).
Hoe gaat het met de kinderen?
Heeft u kinderen? Dan wilt u natuurlijk dat die zo min mogelijk last hebben van het feit dat u uit elkaar gaat. Maak daarom een ouderschapsplan. Daar legt u onder andere afspraken in vast over de zorg voor de kinderen en eventuele alimentatieverplichtingen.
Zelf regelen of een deskundige inschakelen?
De afspraken die u maakt na het uit elkaar gaan, kunt u zelf vastleggen. Maar het is aan te raden om daar een deskundige (bijvoorbeeld een mediator) voor in te schakelen. Het voordeel daarvan is dat een deskundige/mediator de belangen van u beide in de gaten houdt, zodat de verdeling zo eerlijk mogelijk loopt. Bovendien denkt een deskundige misschien aan dingen waar u zelf nog niet aan heeft gedacht.
Afspraken vastleggen bij de notaris
Het inschakelen van een mediator die verbonden is aan een notariskantoor heeft nog een extra voordeel:
Als u onderling een convenant opstelt, bent u daarna afhankelijk van de be
reidheid van uw ex-partner om de afspraken na te komen. Bij wanbetaling bij
voorbeeld kunt u niet zomaar een deurwaarder op uw ex-partner afsturen,
maar moet u meestal een langdurige en kostbare procedure bij de rechter
voeren. Dat wordt anders als u het convenant opneemt in een notariële akte.
Daarmee kunt u de naleving zonder tussenkomst van de rechter afdwingen.
Wanneer u besluit dat één van u het huis zal overkopen van de ander, is daar een akte van verdeling voor nodig. Voor het opstellen van zo’n akte heeft u een notaris nodig. Het is erg handig als de notaris al op de hoogte is van jullie situ atie en de gemaakte afspraken.
Wanneer u besluit dat één van u het huis zal overkopen van de ander, is daar een akte van verdeling voor nodig. Voor het opstellen van zo’n akte heeft u een notaris nodig. Het is erg handig als de notaris al op de hoogte is van jullie situ atie en de gemaakte afspraken.
Meer weten? Bel of mail gerust
Wilt u meer weten over dit onderwerp? Neemt u dan gerust contact met mij op. Ik
denk graag met u mee.
Ik ben te bereiken op woensdag tot en met vrijdag tussen 9:00 en 17:00 uur. Bel 024-3666010 of stuur een mail naar yvonne@eldiknotaris.nl. Wilt u liever dat wij contact met u opnemen? Vul dan hier ons contactformulier in.
Yvonne van der Lugt
Jurist, notarieel medewerker en mediator
Ik ben te bereiken op woensdag tot en met vrijdag tussen 9:00 en 17:00 uur. Bel 024-3666010 of stuur een mail naar yvonne@eldiknotaris.nl. Wilt u liever dat wij contact met u opnemen? Vul dan hier ons contactformulier in.
Yvonne van der Lugt
Jurist, notarieel medewerker en mediator
Download het PDF bestand
Lage prijs
WONING
KOPEN
- Lage prijs garantie
- Meer dan 12,5 jaar ervaring
- Altijd een snelle service